Tuesday, August 11, 2015

Teater ke-2 dalam pelarian

Jeng jeng jeng, disebabkan boring nak menunggu flight lambat lagi... mek godeh la internet, browsing kot-kot ada yang menarik sekali eh... ada pulak teater Hexa X Unus ni...

Pertamanya berminat sebab mengikut katanya diilhamkan dari cerita Enam Jahanam (I am a junkie for Allahyarham Tan Sri P. Ramlee works) and secondly nak tengok Aqasha up close... hehehe... crush zaman remaja (hahaha kantoi plak).

Alhamdulillah berkat ada waze, idoklah tersesat jalan nak pi KuAsh Teater tu, yang tak pernah dijejakkan kaki selama aku hidup.



Entah kenapa on that night, my phone couldn't stop ringing. My boss keeps urging the proposal I was suppose to give him another 2 days on that night. Sabo jelah, so I pun terpaksa la let my boss know I am in Malaysia... sabar boss eh... nasib baikla proposal draft semua dah siap... tapi nak email cemananye, lappy ada kat umah... so terpaksala nunggu teater I ni habis eh...

Ok sebab masuk lambat I pun pilih jela kerusi depan sekali dengan keadaan yang kelam kelibut dan nervous. (aku selalu nervous) Time tu lagu Sang Penikam dah pun dinyanyikan (aku tak tau siapa nyanyi) maaf ye Cik penyanyi saya kurang periksa.... tapi suara u sedap...



Tetiba kuar Jay Iswazir... eh eh eh... sangat storyteller... bersungguh... ok... boleh bawak pi time zone yang nak diceritakan... dah le depan aku jek... aku dok kat depan menahan senyum... dia masih gigih dan gagah meneruskan cerita.... hevat....
Aku clap dalam hati jela... tengok dia tegolek ke kanan ke kiri... gigih... mesti sakit badan lepas ni... teringat zaman uni dulu buat pementasan... lepas abis mesti tak bleh bangun... hehehe.

Plot after plot after plot... aku suka... hati melonjak gembira walau aku berusaha gigih control muka depan pelakon-pelakon tu... and then my crush pon kuar... berdiri tak jauh dari aku ni... kalau aku lompat je dah boleh tangkap... Astaghfirullah....time tu aku jadik tak tenang bila ada pulak budak dua orang ni trus duduk kat kanan dan kiri aku... (free seating so boleh duduk mana ko nak).

Owh by the way... another person yang sangat menonjol pada aku adalah Encik Wan Raja... hehehe.... So smart with the army like uniform... I didn't expect to be amazed, but I did that night... The calibre shown... the voice heard... I would say it is spectacular... he really had this sultry macho voice that contribute as much to his character in the play... bravo...

First time Sari Yanti kuar tak nampak pon rupa parasnye itu... then bila dah tak bertopeng barula aku... Ooooo Sari Yanti rupanya yang pakai kimono ni.... siap nyanyi... hehehe 

Tak nak cerita lebih-lebihla... pada aku best... even though tempat tak se gah mana pun tapi inila sepatutnya pementasan. Feeling memasing sangat awesome... pemilihan pelakon terbaik dari hero, heroin, antagonis, protagonis... aku bagi standing ovation for all... Aku memang puitis so I understand the extra whatever is all about... I would say it was a must to make it real.

The thing I like most about the play... it doesn't even overshadowing the works of Tan Sri P. Ramlee... it's as if this is another story... and in a way really attract me back to Malay works... syabas... aku kagum...

Habis je play aku terus berlari kuar... tak sempat nak amik gambo bagai takut tertinggal flight. hahaha... haish rugi....

Tahniah Amar Asyraf for such a great play... will be glad to hop on the flight for 8 hours just to see your next work. Tolong war-warkan lebih eh... maybe lepas ni kene follow instagram la kan... hahaha...

Adios Malaysia... see you when I get home for next ninja move...






No comments:

Post a Comment