Friday, August 14, 2015

Senyum sokmo tengok Nila Kesuma

Alkisah tamatlah sudah pementasan bangsawan Nila Kesuma untuk malam ini.
Verdict? Kalau aku kata best nanti mesti ada yang cakap aku ni berat sebelah.... almaklumlah dulu amik sastera masa kat uni... hehehe...

Pada pandangan hamba.... cerita tauladan yang elok pekertinya.... namun mungkin boleh diperbaiki lagi jalan ceritanya... ada pulak kene marah aku ni nanti...

Eh cuma nak menekankan disini... raja tu tau Allah maha berkuasa tapi masih lagi percaya dengan ahli nujum... apa?!!! Hehe... aku nak komen tu jek... dah bercanggahan disitu... kalau cerita bangsawan dulu zaman blom ada agama.... tu yang berdewata raya bagai kan.... make sense la sikit...

Other than that.... saya pacal yang hina sangat terhibur dengan babak2 dalam bangsawan tadi.... yang penting dari awal aku menahan gelak dengan soothsayer tu... dia tak buat lawak pun... tapi keperibadian nampak clumsy and funny...
Aku rasa yang lain pun berpendapat sedemikian... sebab masuk babak akhir... beberapa penonton tergelak menonton beliau... hahaha janggal rasanya berbahasa begini...

Dan... aku tahu hiburan semasa break act tu penting untuk penonton... cuma rasanya patut pilih yang lebih ada kena mengena kot dengan pementasan ni....

Untuk anak muda zaman sekarang ni... bukalah mata... cubala sesuatu yang lama... buka minda... sebab akan rasa terhibur... I promise...

Kalau bukan kerana aku terpaksa balik keesokan arinya lepas bentangkan proposal dengan encik boss aku... dah pasti aku datang balik tengok untuk kali ke 2... bukan selalu dapat tengok bangsawan....

Good luck JKKN... untuk hidupkan seni warisan melayu... war-warkan lebih... InShaaAllah kalau ada yang menarik dan waktu yang sesuai... akan ku bonceng kapal terbang selama 8 jam untuk menonton...

Love my culture

No comments:

Post a Comment